Acupunctuur

Acupunctuur is na kruiden de belangrijkste behandel methode binnen de Traditionele Chinese Geneeskunde. Dit is een volledig medisch systeem dat al meer dan 2000 jaar diagnoses stelt, ziektes kan genezen, klachten verbetert en ook preventief werkt. Eeuwen geleden al konden de Chinezen het functioneren van het menselijk lichaam nauwkeurig verklaren door het observeren van de natuur.

De Chinese zienswijze benadert de mens en zijn ziektes anders dan de Westerse geneeskunde. Ze verschilt hierin door niet de ziekte maar de zieke mens in zijn omgeving centraal te stellen. Alles wat bestaat is volgens de Chinese filosofie een samengaan van 2 oerkrachten, Yin en Yang. Gezondheid hangt af van een goed evenwicht tussen deze krachten. Bij verstoring kunnen er klachten optreden.

Basisprincipe

Het basisprincipe van de Acupunctuur is evenals bij Shiatsu de circulatie van de levensenergie Qi. Deze stroomt via een ingewikkeld stelsel van kanalen (meridianen) door ons lichaam. Bij ziekte is het energie evenwicht verstoord. Acupunctuur is een TCG techniek, waarbij naalden op nauwkeurig omschreven punten in combinatie worden ingebracht. Hiervoor zijn in de loop der tijd allerlei stategiën ontwikkeld op basis van Nei Tsjing het leerboek van de Gele Keizer klassieke Chinese acupunctuur en de Nan-Ching The Classic of Difficult Issues beiden uit 200-300 v Christus. De stroom van de energie wordt daarmede krachtig beïnvloed en blokkades in de meridianen worden opgeheven. Door het bewust laten worden van de mogelijke oorzaak die ten grondslag ligt aan de klacht kan men ook zelf meewerken aan het genezingsproces door bijvoorbeeld voeding en leefwijze aan te passen.

Bekendheid

Acupunctuur is verreweg de meest bekende TCG discipline in Europa. Deze bekendheid is ontstaan door de goede resultaten bij pijnbestrijding. Met acupunctuur kunnen echter nog veel meer aandoeningen behandeld worden. De wereldgezondheidsorganisatie (W.H.O.) heeft een lijst gepubliceerd van ziektes, waarvan onomstotelijk vast staat dat zij door middel van acupunctuur te genezen, c.q. te verbeteren zijn.

Ervaringen

Ik heb persoonlijk zeer goede ervaring met klachten aan het bewegingsapparaat; pols, elleboog- schouder nek rugpijn, enkel knie heupgewrichtsklachten. Meer tijd heb ik nodig bij mensen met een burn out; echter op termijn zie ik ook deze mensen opknappen. Klachten als vermoeidheid, migraine, allergieen bestaan vaak al langere tijd; dientengevolge duurt het ook langer om in een nieuwe stabiele balans te geraken.

Rondom zwangerschap en bevalling is acupunctuur ook zeker geindiceerd. Het meest bekende is het gebruik van moxa voor het draaien van de foetus bij stuitligging, maar ook het stimuleren van de ontsluiting bij overtijd zijn is geïndiceerd. Echter ook vermoeidheid, misselijkheid, harde buiken, oedemen kunnen na acupunctuur verbeteren.

Eigenlijk is iedere disbalans in het lichaam veroorzaakt door wat dan ook, een indicatie. De volgende lijst geeft een beeld van indikaties, echter het te behalen resultaat van de behandeling zal altijd met de patiënt besproken worden.

Lijst met aandoeningen die met Acupunctuur goed te behandelen zijn:
(bron: Wereldgezondheidsorganisatie )

aambeien,